De informatie die door cliënt wordt verstrekt, blijft altijd vertrouwelijk en zal nooit met derden worden gedeeld. Mocht dit wel wenselijk zijn, dan wordt altijd vooraf en nadrukkelijk schriftelijke toestemming gevraagd aan de cliënt.
Wij werken met een patiëntendossier, in het dossier worden de volgende gegevens opgenomen.
- Personalia en identificatiegegevens
- Financiële en administratieve gegevens
- Gegevens omtrent hulpvraag en behandeling
Doel van het patiëntendossier.
- Registratie van de geleverde behandeling
- Mogelijkheid om verantwoording af te leggen over de gegeven zorg aan de patiënt
- Mogelijkheid om gegeven zorg financieel af te handelen
Het is de patiënt altijd toegestaan kennis te nemen van de gegevens, met betrekking tot zijn persoon.
Indien u van mening bent, dat ik niet juist met uw gegevens omga, wil ik u vragen dit direct, aan mij kenbaar te maken.
De behandeling geschiedt in een afgesloten ruimte, waarin alleen therapeut en cliënt zich bevinden.
Mocht behoefte bestaan, vanuit uw oogpunt een begeleider mee te nemen, dan is dit toegestaan. Cliënt dient wel tevoren uitdrukkelijk toestemming te geven.
Mocht er een situatie ontstaan, die niet gewenst is, of regels van normen en fatsoen worden overtreden, dan behouden beide partijen het recht de behandeling te stoppen.
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Bij onze praktijk hechten we veel waarde aan de privacy en bescherming van persoonsgegevens. Daarom voldoen wij volledig aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Europese wetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is. Hieronder vind je de belangrijkste aspecten van onze naleving van de AVG:
- Rechten van betrokkenen: Wij respecteren de rechten van individuen met betrekking tot hun persoonsgegevens. Dit betekent dat je bij ons altijd kunt vragen om inzage, correctie, verwijdering of overdracht van je gegevens. Wij zorgen ervoor dat deze verzoeken snel en efficiënt worden afgehandeld.
- Verantwoordingsplicht: Wij kunnen aantonen dat wij voldoen aan de AVG. Dit houdt in dat wij passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen om de bescherming van persoonsgegevens te waarborgen en dit zorgvuldig documenteren.
- Grondslagen voor verwerking: Elke verwerking van persoonsgegevens binnen onze organisatie is gebaseerd op een wettelijke grondslag, zoals toestemming, uitvoering van een overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang, publieke taak of gerechtvaardigd belang.
- Beveiliging van gegevens: Wij treffen passende beveiligingsmaatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang, wijziging of openbaarmaking. Dit omvat zowel technische maatregelen, zoals encryptie, als organisatorische maatregelen, zoals toegangscontrole.
- Meldplicht datalekken: Bij een datalek zullen wij dit binnen 72 uur melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, tenzij het onwaarschijnlijk is dat het datalek een risico vormt voor de rechten en vrijheden van betrokkenen. Indien nodig, zullen wij ook de betrokkenen zelf informeren.
Klachtenbemiddeling
Vanuit de wet Wkkgz zijn alle onze therapeuten aangesloten bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Mocht er een klacht of ontevredenheid zijn over de verleende zorg en er via (schriftelijk) contact tussen de consument en de therapeut geen oplossing worden gevonden dan kan er contact worden opgenomen met BATC welke een mediation traject zal opstarten. Meestal is deze bemiddeling succesvol.
Wanneer dit niet tot de gewenste resultaten heeft geleid dan kan er worden doorverwezen naar een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Als de klachtenprocedure (moet altijd eerst) ook niet resulteert in een bevredigende oplossing kunt u bij de onafhankelijke Geschillencommissie Complementaire Zorg terecht.